De goedkopere iPhone die Apple dinsdag onthulde, is verre van een budgetmodel. Apple blijft een exclusief merk. Door deals met telecommers te sluiten kan het alsnog miljoenen nieuwe klanten winnen.
Niet één, maar twee nieuwe iPhones liet Apple dinsdag aan de wereld zien. Naast de iPhone 5S toonden topman Tim Cook en consorten ook een goedkoper model.
De iPhone 5C is een bonte verschijning: de telefoon is verkrijgbaar in het groen, wit, blauw, roze en geel. Aan de buitenkant lijkt het een kopie van de iPhone 5. Met dit verschil: in plaats van glas en aluminium is de behuizing gemaakt van stevig plastic. Daardoor kan Apple de iPhone 5C iets goedkoper produceren.
Slinkend marktaandeel in opkomende markten
Vooraf werd volop gespeculeerd over een goedkopere versie van de iPhone. Die zou Apple nodig hebben om de strijd aan te gaan met Samsung en lokale fabrikanten in opkomende landen als China en India.
In China, de grootste smartphonemarkt ter wereld, klampt Apple vast aan een marktaandeel van 5 procent, het laagste percentage sinds eind 2010. In India, dat recent Japan passeerde als derde smartphoneland, is de iPhone goed voor 4 procent van de verkopen.
De reden voor het slinkende marktaandeel is simpel: de iPhone is te duur voor de gemiddelde Chinees en Indiër. In de winkel liggen genoeg goedkopere smartphones van 200 tot 300 euro, gemaakt door Samsung en een reeks Chinese en Indiase telefoonmakers.
En die zijn populair. Volgens IDC-analist Kevin Restivo kostten bijna de helft van de verzonden smartphones 250 dollar of minder in het tweede kwartaal van dit jaar.
iPhone 5C geen budgettelefoon
De iPhone 5C gaat zich niet mengen in die strijd, bleek dinsdag. De iPhone van plastic is allesbehalve goedkoop. In China kost de 5C met 16GB aan opslag zonder abonnement omgerekend 553 euro. In India zal de prijs rond de 410 euro komen te liggen, schat marktonderzoeker IDC.
Daarmee valt de iPhone 5C in het duurdere prijssegment in India. Marktleider Samsung biedt smartphones aan in alle prijsklassen, terwijl de duurste modellen van Micromax en Karbonn nog steeds fors goedkoper zijn dan Apple's aanbod.
Beleggers reageerden teleurgesteld op de relatief dure 5C. De koers daalde woensdag 5,4 procent, nadat het aandeel dinsdag al meer dan 2 procent verloor. De oorlog in opkomende markten lijkt Apple met de iPhone 5C in ieder geval niet te gaan winnen. Maar is dat nodig? Apple beschikt namelijk al over een 'budget'-model.
Oudere modellen goed verkocht
De oudere modellen van de iPhone vinden nog steeds gretig aftrek in landen als India, Polen, Turkije en de Filipijnen, met name door prijsaanbiedingen. In India stegen de iPhone-verkopen met 400 procent in april, mei en juni. "We zien dat het aantal mensen dat voor het eerst een smartphone koopt dankzij de iPhone 4 indrukwekkend is", aldus topman Tim Cook bij de afgelopen kwartaalcijfers.
Om aan meer oude iPhones te komen, is Apple een inruilprogramma gestart in de VS. Consumenten kunnen tot 280 dollar korting krijgen op een nieuwe smartphone als hij zijn oude inlevert. Apple kan de gebruikte toestellen opknappen en verkopen in opkomende landen.
Deals met providers
Daarnaast heeft Apple nog een andere manier om te groeien. Enkele grote providers bieden de iPhone nog niet aan aan hun klanten.
Apple is de afgelopen maanden hard aan het werk om deals te sluiten met telecomaanbieders. Eind juni nam de nummer drie in India, Reliance Communications, de iPhone 5 op in het aanbod. Dinsdag kwam daar DoCoMo bij, de grootste speler op de Japanse markt.
Maar er ontbreekt nog een grote vis: China Mobile, met bijna 750 miljoen klanten de grootste provider ter wereld. Beide bedrijven praten al sinds 2011 over een overeenkomst. Een deal lijkt aanstaande: Apple kreeg woensdag toestemming van de Chinese autoriteiten om de iPhone aan te bieden op het netwerk van China Mobile. (Lees ook: Redt gouden iPhone Apple in China? over de deal met China Mobile.)
Dergelijke deals zijn belangrijk voor Apple, omdat providers hun klanten korting kunnen geven op de iPhone bij het afsluiten van een abonnement. Daardoor wordt de telefoon van Apple iets betaalbaarder, al blijft het een duur apparaat vergeleken met de concurrentie.
Exclusiviteit behouden
Met de iPhone 5C had Apple volgens analisten en beleggers het prijsverschil met de budgettelefoons moeten verkleinen. Maar de plastic iPhone blijkt geen poging om verloren terrein terug te winnen in opkomende landen.
Toch is het wel een strategisch slimme zet. Met de iets goedkopere iPhone 5C in combinatie met deals met megaproviders vergroot Apple het aantal potentiële klanten met tientallen miljoenen. Tegelijkertijd kan het techconcern de hoge kwaliteit van de iPhone blijven garanderen en de exclusiviteit van het merk behouden. En niet te vergeten: de winstmarges blijven lekker hoog.
Met de iPhone 5C stuurt Apple een duidelijke boodschap: de iPhone is niet voor iedereen. Het blijft de BMW onder de smartphones.
Lees ook
Apple-presentatie gemist? Kijk 'm terug in 90 seconden
Hierdoor maakt Apple minder winst
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl